Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2009

ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΑ


Τα νομοθετικά μέτρα του Σόλωνα ήταν πολύ τολμηρά, αλλά και δραστικά. Τα σπουδαιότερα από αυτά ήταν τα εξής:
α) Κατάργησε τη διαίρεση των πολιτών σε τάξεις ανάλογα με την καταγωγή τους και καθιέρωσε νέα διαίρεση με βάση το εισόδημα. Έτσι οι πολίτες διαιρέθηκαν σε 4 τάξεις: πεντακοσιομέδιμνοι, ιππείς, ζευγίτες, θήτες. Ανάλογα με την τάξη ρυθμίζονταν τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των πολιτών.
β) Με τη "σεισάχθεια" (αποτίναξη των βαρών) εξάλειψε τα χρέη.
γ) Ίδρυσε την εκκλησία του δήμου, δηλ. τη συνέλευση του λαού.
δ) Ίδρυσε τη βουλή των τετρακοσίων.
ε) Καθόρισε τον αριθμό των αρχόντων σε εννέα.
στ) Ίδρυσε την Ηλιαία, την οποία αποτελούσαν 6.000 δικαστές κ.λ.π.

Κλεισθένης


Ο Κλεισθένης ήταν Αθηναίος πολιτικός με δράση στο τέλος του 6ου αι. π.Χ. Μετά την έξωση του Πεισίστρατου, ανέλαβε να μεταρρυθμίσει το πολίτευμα της Αθήνας και να το καταστήσει δημοκρατικότερο. Χώρισε τους Αθηναίους σε 10 φυλές με δέκα δήμους η καθεμιά. Σε κάθε φυλή φρόντισε να ανήκουν πολίτες από διάφορες περιοχές της Αττικής και έτσι οι πλούσιοι ευγενείς έπαψαν να αποτελούν μόνοι τους μια ισχυρή τάξη και αναμίχθηκαν με τους υπόλοιπους συμπολίτες τους. Ο Κλεισθένης έδωσε όλη την εξουσία στην εκκλησία του δήμου. Από αυτήν εκλέγονταν και οι 10 στρατηγοί που διοικούσαν όχι μόνο το στρατό αλλά και το ίδιο το κράτος. Η βουλή των 400 του Σόλωνα αντικαταστήθηκε από νέα βουλή με 500 βουλευτές. Αυτοί έβγαιναν κάθε χρόνο με κλήρο 50 από κάθε φυλή. Έτσι, όλοι οι πολίτες είχαν πιθανότητα να γίνουν κάποτε βουλευτές. Έργο της βουλής ήταν να προετοιμάζει τα θέματα που θα συζητούσε η εκκλησία του δήμου. Επίσης, ο Κλεισθένης, για να προστατέψει το νέο πολίτευμα, καθιέρωσε τον οστρακισμό. Κάθε πολίτης έγραφε πάνω σε ένα κομμάτι από σπασμένο αγγείο (όστρακο) το όνομα του πολιτικού που τον θεωρούσε πιο επικίνδυνο για τη δημοκρατία. Μετρούσαν κατόπιν τα όστρακα και εξόριζαν για 10 χρόνια όποιον είχε συγκεντρώσει 6 χιλιάδες όστρακα με το όνομά του. Έτσι γεννήθηκε στην Αθήνα η δημοκρατία, το πολίτευμα που δίνει σε όλους του πολίτες το δικαίωμα αλλά και το καθήκον να συμμετέχουν στη διακυβέρνηση του κράτους. Η δημοκρατία ήταν μια από τις πιο σημαντικές κατακτήσεις των αρχαίων Ελλήνων. Έτσι έπαψαν η συγγένεια και η καταγωγή να παίζουν ρόλο στην πολιτική ζωή της Αθήνας. Με το μέτρο αυτό ο Κλεισθένης <<έδωσε την πολιτεία στον λαό>>, όπως έγραψε αργότερα ο Αριστοτέλης.

Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2009

17η ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ



Το χρονικό της εξέγερσης
• Oι πρώτες αντιδράσεις υπήρξαν στις 14 Φεβρουαρίου 1973 ενάντια στο Ν. 1374, που θέλησε να περάσει η χούντα και αναφερόταν στην υποχρεωτική στράτευση των φοιτητών που ανέπτυσαν συνδικαλιστική δράση κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, με αποτέλεσμα τη συγκέντρωση των φοιτητών στο Πολυτεχνείο. Η αστυνομία παραβιάζοντας το πανεπιστημιακό άσυλο συνέλαβε 11 φοιτητές, ενώ άλλοι 100 τουλάχιστον αναγκάστηκαν να διακόψουν τις σπουδές τους και να στρατευθούν.
• Εννιά μέρες μετά τα πρώτα γεγονότα, στις 23 Φλεβάρη η κατάληψη της Νομικής κατέληξε στη βίαιη επέμβαση της αστυνομίας, γεγονός όμως που αντί να κάμψει την αγωνιστικότητα των φοιτητών την ενισχύει.

• Στις 4 Νοεμβρίου το μνημόσυνο του Γέρου της Δημοκρατίας εξελίσσεται σε διαδήλωση. Η αστυνομία ανίκανη να αντιδράσει πυροβολεί στον αέρα.
• Την Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου, η ψευδής είδηση ότι οι φοιτητές στο Πολυτεχνείο συγκρούονται με την αστυνομία, προκαλεί την αντίδραση της Νομικής. Συγκροτείται διαδήλωση η οποία σπάει τον κλοιό της αστυνομίας και μπαίνει στο Πολυτεχνείο. Αποφασίζεται αρχικά αποχή και τελικά κατάληψη του Ιδρύματος. Ακούγονται τα πρώτα συνθήματα «Ψωμί-παιδεία-ελευθερία», «20% για την παιδεία» και «Κάτω η χούντα».
• Στις 15 Νοεμβρίου, αρχίζει να εκπέμπει ο ραδιοφωνικός σταθμός του Πολυτεχνείου στους 1.050 χιλιόκυκλους. Η ανταπόκριση του κόσμου ξεπερνά κάθε προσδοκία και για πρώτη φορά δημιουργείται η πεποίθηση ότι η χούντα μπορεί να πέσει. Ταυτόχρονα οι συνελεύσεις δίνουν και το ιδεολογικό στίγμα του αγώνα.
• Την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου η κατάληψη έχει εξελιχθεί σε εξέγερση. Το καθεστώς επιτίθεται στο πλήθος με κλομπ, δακρυγόνα και σφαίρες ντουμ-ντουμ για να το διαλύσει. Όσοι μένουν ανάβουν φωτιές για να εξουδετερώσουν τα δακρυγόνα και στήνουν οδοφράγματα. Με την αστυνομία ανίκανη να εισέλθει στο Πολυτεχνείο αποφασίζεται η επέμβαση του στρατού. Τρία άρματα μάχης λαμβάνουν θέση στις πλαϊνές και στην κεντρική είσοδο. Η έκκληση της Συντονιστικής Επιτροπής για διαπραγματεύσεις απορρίπτεται.
• Στις 17 Νοεμβρίου, στις 3 τα ξημερώματα, το τανκ λαμβάνει εντολή να εισβάλει στο Πολυτεχνείο. Πέφτει στην πύλη παρασέρνοντας τους φοιτητές που ήταν πάνω σε αυτή. Τα ΛOΚ, η αστυνομία και οι μυστικοί εισβάλλουν στο Πολυτεχνείο και κυνηγούν τους φοιτητές. Oι κάτοικοι των γύρω πολυκατοικιών τους προσφέρουν άσυλο. Η δικτατορία δηλώνει 34 νεκρούς και 840 συλλήψεις. Με τη μεταπολίτευση δηλώθηκαν άλλες 21 τουλάχιστον περιπτώσεις θανάσιμου τραυματισμού και τουλάχιστον 2.400 συλλήψεις. Πολλοί φοιτητές φοβούμενοι την σύλληψη, αν και βαριά τραυματισμένοι, αρνούνται τη μεταφορά τους στο νοσοκομείο.
• Στις 25 Νοεμβρίου ο Γ. Παπαδόπουλος ανατρέπεται με πραξικόπημα. O Ιωαννίδης που τον «διαδέχεται» επιβάλλει ένα ακόμα σκληρότερο καθεστώς.
• Στις 24 Ιουλίου 1974 η δικτατορία πέφτει...

Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2009

Δεκαδικοί αριθμοί





Ο δεκαδικός αριθμός αποτελείται από δύο μέρη : τον ακέραιο αριστερά από το κόμμα και το δεκαδικό μέρος (το μέρος που είναι μικρότερο από τη ακέραιη μονάδα) δεξιά από το κόμμα. Το πρώτο ψηφίο δεξιά από το κόμμα είναι τα δέκατα,
το δεύτερο τα εκατοστά και το τρίτο τα χιλιοστά π.χ 123, 645 ο ακέραιος είναι ο 123 και το δεκαδικό μέρος το 645.
1= εκατοντάδα, 2=δεκάδες, 3= μονάδες : ακέραιο μέρος

6=δέκατα, 4=εκατοστά, 5=χιλιοστά : δεκαδικό μέρος.

Η ΕΚΔΡΟΜΗ ΜΑΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ















Οι διδακτικές συλλογές του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης, που οφείλονται σε δωρεές μουσείων, εφορειών αλλά και ιδιωτών, άρχισαν να δημιουργούνται με τη μέριμνα των καθηγητών της Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα. Το 1941 συγκροτήθηκε το "Παράρτημα Διδακτικών Συλλογών Αρχαιολογίας" που μετονομάστηκε σε "Μουσείο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης" το 1986. Το Μουσείο στην τωρινή του μορφή, σε χώρους του β΄ και γ΄ ορόφου του κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής εγκαινιάστηκε το 1994. Οι δώδεκα συλλογές του, που συνεχώς εμπλουτίζονται, έχουν διδακτικό χαρακτήρα και αποβλέπουν στην πρακτική άσκηση των φοιτητών και την εξοικείωσή τους με τα αρχαιολογικά ευρήματα, τα υλικά και τις τεχνικές κατασκευής. Από το 2004 λειτούργησε το Αρχαιολογικό Πάρκο σε ειδικά διαμορφωμένο ημιυπαίθριο χώρο της Πανεπιστημιούπολης όπου στεγάστηκαν ευρήματα από τις ανασκαφές που διεξήγαγε η Γ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων κατά την κατασκευή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Αθήνας.

Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2009

ΣΠΑΡΤΗ


Το πολίτευμα της Σπάρτης
Το πολίτευμα της Σπάρτης λέγεται ότι είναι έργο του Λυκούργου που πιθανόν να έζησε τον 8ο π.Χ. αιώνα. Σύμφωνα με την παράδοση αφού παρουσίασε τους νόμους του, έβαλε τους Σπαρτιάτες να ορκιστούν ότι δεν θα τους αλλάξουν μέχρι να γυρίσει από κάποιο ταξίδι. Ο Λυκούργος με την θέληση του δεν επέστρεψε ποτέ και οι νόμοι του παρέμειναν σε ισχύ 500 χρόνια.
Υπήρχαν τρεις τάξεις :
Οι είλωτες.
Οι περίοικοι.
Οι Σπαρτιάτες.
Δικαίωμα ψήφου είχαν μόνο οι άνδρες.
Σε καιρό πολέμου οι γυναίκες αναλάμβαναν στην πράξη την διοίκηση.
Οι Σπαρτιάτες εξέλεγαν :
Τους εφόρους.
Την Γερουσία.
Επικεφαλής ήταν οι δύο βασιλείς. Το αξίωμα ήταν κληρονομικό. Σε καιρό ειρήνης οι βασιλείς δεν είχαν καμία εξουσία αλλά μόνο γόητρο. Σε καιρό πολέμου ήταν αρχηγοί του στρατού.

Είλωτες
Ονομάζονταν έτσι οι δούλοι που ανήκαν στο κράτος της Σπάρτης στην αρχαιότητα. Σύμφωνα με τους αρχαίους συγγραφείς, ήταν οι παλαιότεροι κάτοικοι της λακωνίας τους οποίους υποδούλωσαν οι Δωριείς κατά τη κάθοδο τους (πιθανόν Αχαιοί).
Η ζωή τους ήταν σκληρή, καθώς αναγκάζονταν να καλλιεργούν την γη και κάνουν όλες τις δύσκολες δουλειές, αλλά και να συμμετέχουν στους πολέμους.
Οι είλωτες μπορούσαν να απελευθερωθούν σαν ανταμοιβή για τις υπηρεσίες τους. Ποτέ όμως δεν αποκτούσαν πολιτικά δικαιώματα.
Ήταν αριθμητικά πολύ περισσότεροι από τους Σπαρτιάτες, γι’ αυτό το σπαρτιατικό κράτος κρατούσε σκληρή στάση απέναντί τους. Κατά τη διάρκεια της σπαρτιατικής ιστορίας επαναστάτησαν επανειλημένα, όλες όμως οι εξεγέρσεις τους κατεστάλησαν με ιδιαίτερη αγριότητα.

Περίοικοι
Ασχολούνταν με την γεωργία ή το εμπόριο. Ήταν ελεύθεροι αλλά δεν είχαν ανάμιξη με την διοίκηση. Ήταν οι κάτοικοι των πόλεων και των χωριών που βρισκόταν υπό την κυριαρχία των Σπαρτιατών.

Κοινωνική διάρθρωση
Όλοι οι άνδρες έπρεπε να εργάζονται εκτός από τους εφόρους και τους γερουσιαστές. Ακολουθούσαν το επάγγελμα του πατέρα τους. Όλοι οι άνδρες έπρεπε να υπηρετήσουν την στρατιωτική τους θητεία.
Η κοινωνία ήταν προσανατολισμένη στην στρατιωτική αποτελεσματικότητα. Εκτός από τους άνδρες στρατιωτική εκπαίδευση έπαιρναν και οι γυναίκες. Τα ασθενικά μωρά θανατώνονταν στον Ταΰγετο.
Οι γυναίκες είχαν πολύ μεγάλη ελευθερία για τα ισχύοντα σττην Αρχαία Ελλάδα.
Τα παιδιά που γεννούσαν οι γυναίκες ανήκαν στην πολιτεία.

Ο Μέλας Ζωμός


Στην Αρχαία Λακεδαίμονα από την εποχή του βασιλιά και νομοθέτη Λυκούργου κατά τον 8ον π.Χ. αιώνα, γινόντανε στην Λακωνία τα κοινά συσσίτια κατά τα οποία λαός και στρατός τρώγανε τον περίφημο Μέλανα Ζωμό. Σφάζανε το χοίρο και φρόντιζαν με μεγάλη επιμέλεια να μαζέψουν το αίμα του μέχρι ρανίδος. Το αίμα ανακάτευαν με ξύδι για να μην πήξη. Κατόπιν τηγάνιζαν κρέας και λίπος και μέσα σ’ αυτό έριχναν νερό. Μόλις το νερό άρχιζε να βράζει ανακάτευαν μέσα σ’ αυτό αλεύρι κρίθινο και προσέθεταν λίγο-λίγο το αίμα με το ξύδι. Εν συνεχεία και ενώ συνέχιζε το βράσιμο ρίχνανε νερό ώστε να διατηρείται πάντα αραιά πηχτό, υδαρές. Όταν το παρασκεύασμα δεν απορροφούσε άλλο νερό εσήμαινε πως είχε βράσει και ήταν κατάλληλο για σερβίρισμα. Αυτό βέβαια το φαγητό με ξύδια μέσα, με αίμα, με λίπη και αλεύρια βρασμένα ήταν πολύ βαρύ. Για τους μακρινούς όμως προγόνους μας που κάνανε πολύ σκληρή και φυσική ζωή ήταν το πιο αγαπημένο τους φαγητό. Όταν αργότερα άλλαξαν τα πράγματα και σταματήσανε τα κοινά συσσίτια, οι κάτοικοι της Λακεδαίμονος και της Μάνης διατηρούσαν στα σπίτια τους δυο-τρία γουρούνια (χοιρινά), και παρασκεύαζαν στο σπίτι πλέον τον Μέλανα Ζωμόν.

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2009

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ




Δ1,Δ2 10/11/09 ΤΡΙΤΗ
10-11:30’ 1ε
ΕΚΠ/ΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.
<<ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ,ΠΟΛΕΙΣ, ΖΩΑ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ>>.